DE PALACE BRAND en zijn gevolgen DEEL2



Dit is het tweede deel van het tweeluik over de brand die het statige PALACE HOTEL in Noordwijk aan Zee verwoestte.
De beelden zijn afkomstig van 2 filmers: eerst kijken we door de lens van Koos Kleton, een bekend Noordwijks amateurfilmer die helaas niet meer onder ons is, hij werd geboren in september 1904 en overleed in augustus 1997 . Zijn films zijn naar Beeld en Geluid in Hilversum gegaan, alwaar een gedeelte van zijn collectie is en wordt gedigitaliseerd. Via dat kanaal zijn deze beelden afkomstig, met vermelding van zijn naam. Zijn bijdrage bestaat uit de eerste 4 minuten van deze montage, met een weergave van de overstelpende belangstelling die Noordwijk die zondag ten deel viel, en tevens een paar beelden van twee dagen later toen de rust was weergekeerd.
Vanaf dat punt gaan we verder met de beelden van Rob Caspers, die ook DEEL 1 monteerde. Vanaf april 1979 was al duidelijk dat redding uitgesloten was en werd het gebouw dichtgespijkerd. In het jaar dat volgde werd slechts een gedeelte van het terras afgebroken – er was gebleken dat daar nooit een passende vergunning voor was afgegeven. In het gebouw zijn ook in 1980 nog brandweeroefeningen gehouden, maar daarvan zijn de beelden niet in deze montage opgenomen. Eindelijk werd in juni 1981 begonnen met de sloop van het Palace Hotel. Dat leidde midden in de zomer tot consternatie toen er bijna een ongeluk gebeurde, de metershoge schoorsteen werd op een onveilige manier naar beneden gehaald en dit had grote gevolgen kunnen hebben.
In augustus werden de laatste stukken hoogbouw geslecht, met daarvan weer beelden van Koos Kleton. De camera van Caspers was defect en had serieuze problemen met de belichting. In september werd de sloop afgerond en bleef er een zandvlakte met hekken eromheen over. Dit zandgat kreeg onmiddellijk de naam GAT VAN PALACE…en zo heet het nu nog. Omdat er erg veel zand uit het gat het oude zeedorp in waaide werden er in plaats van hekken nog een periode dichte schotten geplaatst, hoewel dit weinig soelaas bood. Ook helmgras dat werd gepoot mocht niet baten. Uiteindelijk werd in het voorjaar van 1983 het Gat betegeld en werd het een openbaar plein, hoewel eigendom van Ronnie van der Putte sinds 1979.
De droevige muziek is van Secessions.”Secession Studios-Ash – Secession Studios”, geluidsopname beheerd door:
AdRev for a 3rd Party
“Secession Studios-Piano Quartet-Secession Studios”, geluidsopname beheerd door:
AdRev for a 3rd Party.